Publiczne Przedszkole w Siemkowicach

O placówce

 

Charakterystyka środowiska społecznego dzieci.

 

Do Publicznego Przedszkola w Siemkowicach uczęszczają dzieci 3 i 4 letnie. Rozwój społeczny przedszkolaka wiąże się przede wszystkim z wejściem w nowy świat, jakim jest przedszkole  i odnalezieniem swojego miejsca w grupie przedszkolnej. Maluchy uczą się integrować z nową grupą społeczną poprzez wzorce przeżywania, myślenia , działania w różnych sytuacjach. Przeważnie przejawiają aktywność w zabawach samotnych i równoległych, naśladując bawiących się obok kolegów. Nie wchodzą w interakcje, jeszcze ze sobą nie współpracują. Dzięki grupie rówieśniczej i kontaktom społecznym maluchy poszerzają swoją wiedzę o różnych rolach społecznych.  Oprócz bycia dzieckiem rodziców, czy wnuczkiem dziadków stają się kolegą lub koleżanką , przedszkolakiem. Dzięki zabawom ,,na niby” poznają role społeczne, czyli rodzinne i zawodowe. Poprzez zabawy tematyczne przedszkolaki uczą się werbalizowania swoich oczekiwań, współpracy, kompromisu, negocjowania, kontrolują swoje emocje, gry według zasad, słuchają kolegi, są okazją do nawiązania kontaktów społecznych z rówieśnikami.

Najtrudniejsze dni dla przedszkolaków to czas adaptacji. Dzieci wtedy tęsknią za rodzicami i domem. Oczekują wsparcia, zainteresowania i uwagi, które staramy się zaspakajać. Zazwyczaj po dwóch tygodniach dzieci przestają popłakiwać i godzą się z pobytem w przedszkolu. Zdarzają się jednak pojedyncze przypadki manifestowania braku chęci pobytu w przedszkolu nawet do dwóch lub trzech miesięcy. Wtedy przy współpracy z rodzicem takiego dziecka ustalamy dalszy etap adaptacji, w taki sposób, aby dziecko jak najmniej miało zachwiane poczucie bezpieczeństwa.

 

Formy działalności, w tym zajęcia stałe i inne prowadzone w przedszkolu.

 Przedszkole w Siemkowicach jest przedszkolem publicznym, realizuje bezpłatne nauczanie  i wychowanie w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Działalność przedszkola finansowana jest przez organ prowadzący: Urząd Gminy w Siemkowicach. Przedszkole przeprowadza rekrutację o zasady powszechnej dostępności. Zatrudnieni nauczyciele posiadają kwalifikacje do prowadzenia zajęć z wychowania przedszkolnego, jedna nauczycielka jest pedagogiem. Szczegółową organizację pracy zawiera Arkusz organizacyjny przedszkola na dany rok szkolny opracowywany przez dyrektora przedszkola. Przedszkole funkcjonuje cały rok szkolny z wyjątkiem przerwy wakacyjnej ustalonej przez organ prowadzący. Raz na trzy lata przedszkole prowadził dyżur wakacyjny, gdy rodzice zgłoszą  chęć korzystania  z przedszkola w okresie wakacyjnym.

Przedszkole czynne jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 700 do 1600. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest  oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku- dzieci 3 i 4 letnie. W placówce działają dwa oddziały, jeden dzieci 3 letnie, drugi dzieci 4 i 3 letnie lub 4letnie. Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu ustala organ prowadzący.  Nieodpłatne świadczenie udzielane przez przedszkole w wymiarze do 5 godzin dziennie realizowane jest w godzinach od 800 do 1300 i obejmuje pobyt dziecka w przedszkolu w wyżej wymienionych godzinach, bez wyżywienia.Za każdą godzinę korzystania przez dziecko z usług przedszkola poza godzinami od 800 do 1300 rodzic ponosi odpłatność  w kwocie 1 zł. za każdą rozpoczętą godzinę.

Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej , z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców.  Proporcje zachowania czasu przebywania w przedszkolu wynoszą:

- co najmniej 1/5 czasu przeznacza się na zabawę ( zabawa swobodna przy niewielkim udziale nauczyciela),

- co najmniej ¼ czasu dzieci spędzają na placu zabaw, w parku ( gry i zabawy ruchowe, obserwacje przyrodnicze, zajęcia sportowe, wycieczki piesze),

- najwyżej 1/5 zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego,

- pozostałe 2/5 pobytu dziecka w przedszkolu, nauczyciel może przeznaczyć na czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne.

Podstawowymi formami działalności dydaktyczno- wychowawczej są działania grupowe i indywidualne organizowane przez nauczycielki, w tym z języka angielskiego,  zabawy dydaktyczne, konstrukcyjne, ruchowe, stwarzanie prozdrowotnych warunków wychowania, przy sprzyjających warunkach atmosferycznych realizowanie zajęć na świeżym powietrzu. Tworzenie aktywnej postawy dziecka wobec środowiska naturalnego podczas bezpośredniego kontaktu z przyrodą. Zajęcia rozwijające kompetencje  emocjonalno- społeczne prowadzone przez pedagoga w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej. Organizowanie wycieczek, teatrzyków i uroczystości okolicznościowych.

Podczas zabaw dowolnych dzieci bawią się w kącikach zainteresowań , nauczyciele prowadzą zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia dzieci,  rozwijające sprawność ruchową, umuzykalniające z elementami rytmiki. Prowadzone są zabawy dydaktyczne i gry planszowe. W każdej grupie jest realizowana religia dwa razy  w tygodniu po 15 minut.